Osteopatisk principper

Anatomisk og fysiologisk set fungerer de forskellige dele af kroppen korrekt, hvis nerveinformationerne og blodgennemstrømningen er optimal. Unormal position af knogler, nedsat bevæglighed i led, stramt bindevæv omkring organer, øget spænding af muskulatur og bindevæv har en ugunstig indvirkning på nerver og blodgennemstrømningen. Dette vil give symptomer og dårlig kropsfunktion.

Disse tilstande kaldes dysfunktioner.

Jo længere dysfunktionen/-erne har eksisteret, jo dårligere og mere kroniske vil symptomerne blive.

Osteopati kan fjerne dem for at skabe et godt helbred og velvære. Kontrolbehandling vil holde kroppen fri for dysfunktioner.

Dysfunktion

Alle dele af kroppen har deres egen bevægelighed. I alle dele af kroppen er der nerver og blodgennemstrømning som normalt virker optimalt når bevægeligheden er korrekt.

En nedsættelse af bevægeligheden kaldes en “dysfunktion” og har en dårlig indvirkning på nerve- og kredsløbssystemet. Dette påvirker sundheden og giver symptomer såsom smerter, træthed, utilpashed, o.s.v. afhængig af hvor dysfunktionerne sidder.

Vigtigt: Nervesystemet og kredsløb er de vigtigste systemer i hele kroppen. De kontrollerer og regulerer alle kropsfunktionerne.

Hvorfor og hvordan får vi dysfunktioner?

De følgende typer årsager skaber dysfunktioner. Disse kan give akutte eller kroniske symptomer, afhængig af i hvor lang tid de har stået på og hvor.

Fysisk årsager: alle dårlige kropsstillinger, fysiske traumer(løfteskader, at sidde længe i samme stilling, fald, sportsskader, fødseltraumer, operationer, mv.), overbelastning, for lidt motion.

Kemisk årsager: rygning og alkohol, forurening, dårlig ernæring, for meget koffein, for meget sukker, visse typer medicin, giftige stoffer, narkotika og mv.

Emotionel årsager: emotionelle traumer, stress, for meget spekulering, frygt, angst og mv.