Hovedpine og migræne

Mere end 30% af de personer, der opsøger en osteopat, har hovedpine og migræne. Hovedpine kan være meget invaliderende. De almindeligste årsager er:

• Muskulære spændinger (spændingshovedpine)
  • Nerveirritation
  • Dårlig blodgennemstrømning
  • Allergi

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine skyldes muskulære spændinger ofte lokaliseret i baghovedet eller nakke og tindingen. Disse spændinger vis kroniske kan forårsage forskellige symptomer såsom træthed, stivhed i nakken, trykken i hovedet samt diffuse smerter i nakke/skulder region samt bag og omkring øjnene.

Spændingshovedpine skyldes ofte ved stress, dårlige arbejdsstilling, problemer med synet og dårlig bidfunktion.

Hovedpine grundet nerveirritation

En nerveirritation stammer ofte fra nakke, hvor nerven er afklemt. Denne nerveirritation giver akut smerte i et bestemt område i hovedet, ofte i den ene side. Smerten kan beskrives som jagende.

Nakke nervers passage mellem hvirvler og muskle

Hovedpine grundet dårlig blodgennemstrømning

Dårlig blodgennemstrømning i kraniet giver et unormalt tryk inden i hovedet. Denne kan føles som en generel trykkende hovedpine, nogle gange bankende/pulserende, en trykkene i øjnene, træthed og svimmelhed.

Migræne

Migræne skyldes også dårlig blodgennemstrømning, men symptomerne er voldsommere. Hovedpinen er kraftig og følges ofte af kvalme, opkast, lys- og lydfølsomhed.

Blodgennemstrømningen i hovedet

Hovedpine grundet allergi

Nogle typer fødevareallergier kan forårsage hovedpine.

Symptomerne opstår et stykke tid efter indtagelse af disse fødevarer. Symptomerne opleves som konstant hovedpine i et par dage og evt. træthed om morgenen, dårlig ånde, fordøjelsesproblemer og tendens til depression.

Hovedpine i forbindelse med allergi skyldes en kemisk reaktion, som påvirker bindevævsstrukturerne i kraniet. Denne påvirkning giver nedsat blodgennemstrømning

Hvordan kan Osteopati hjælpe?

Først finder osteopaten årsagen til hovedpine. Når årsagen er fundet, kan behandlingen bestå af:

Manuel behandling af bindevævsstrukturer, for at fjerne kroniske-muskel spændinger
Manipulation af nakkehvirvler, for frigøre afklemt nerve
Mobilisering af kranieknogler for at korrigere blodgennemstrømning

I nogle tilfælde kan sygdom give hovedpine og dette bør undersøges nærmere.

Hvad kan jeg selv gøre imod hovedpine

Udføre skulder/nakke-ovelser 2-3 gange ugentligt
Bliv ikke for længe siddende i samme stilling. Bevæg dig hver halve time
Sov højst med en pude under hovet